• Dbamy wspólnie i odpowiedzialnie
    o nasz dom - Mikołów

Aktualności

Wróć 

Gospodarka odpadami w Mikołowie 2015r.

Gospodarka odpadami w Mikołowie. Co, jak i dlaczego w konkretach i faktach !

Gospodarka odpadami w Mikołowie

Jak Państwu wiadomo w poprzedniej kadencji w związku ze zmianami przepisów powstała konieczność ogłaszania przetargu na obsługę miasta w zakresie gospodarki odpadami, czyli gminy od tej chwili już nie mogły obsługiwać wywozu śmieci same taką jednostką jak nasz Zakład Usług Komunalnych (ZUK). Powstała więc konieczność podjęcia decyzji o przekształceniu ZUKu w spółkę, np. taką jak Zakład Inżynierii Miejskiej (ZIM), która by mogła brać udział w przetargach lub rezygnacji z obsługi wywozu śmieci przez mikołowski ZUK. Analizując sytuację i możliwości poprzednia Rada i Burmistrz nie zdecydowali się na przekształcenie ZUKu w spółkę i tym samym ZUK nie mógł już brać udziału w przetargu na obsługę gospodarki odpadami. Muszę uczciwie napisać, że wydaje się, że z uwagi na finanse miasta była to słuszna decyzja, gdyż dziś wiadomo, że ZUK nie byłby w stanie wygrać pierwszego przetargu i zapewnić tak niskiej ceny za jaką wtedy wygrała przetarg firma van Gansewinkel. Niestety spowodowało to zwolnienia i osłabienie ZUKu. Gdy dziś zapytałem Kierownika ZUKu, czy byłby w stanie zapewnić obsługę odpadów w takiej cenie jaka została osiągnięta w drugim przetargu w 2014r., dowiedziałem się, że nie byłoby problemów, jednak obecnie musielibyśmy doposażyć ZUK w potrzebny sprzęt za ok. 4 mln zł. W dodatku nadal nie mielibyśmy gwarancji, że ZUK wygra przetarg, więc moglibyśmy wydać 4 mln zł i nic nie osiągnąć.

 

Dlaczego drożeje wywóz śmieci ?

Proces wywozu śmieci na terenie danej gminy warunkuje ustawa o utrzymaniu czystości w gminach z 13 września 1996 roku. Burmistrz miasta musi ogłosić przetarg na wywóz i odbiór odpadów. Zgodnie z założeniami przetargu, wygrywa oferta najkorzystniejsza dla gminy. W przypadku tak ważnej dla społeczności sprawy jak wywóz śmieci przetarg musi zakończyć się wyłonieniem firmy, która deklaruje należyte zadbanie o utylizację przydomowych odpadów.

Zgodnie z tą ustawą wpływy z opłat za odbiór i utylizację odpadów komunalnych nie mogą być wykorzystywane na cele niezwiązane z funkcjonowaniem systemu gospodarowania odpadami. Innymi słowy gmina nie może zarabiać na opłacie śmieciowej, czylimoże pobrać od mieszkańców tylko taką opłatę jaka jest niezbędna. Ponadto system musi być samofinansujący się, a więc najprawdopodobniej gmina nie może też do tego dopłacać, tak np. jak dopłacamy do wody i ścieków by cena nie była jeszcze wyższa.

To gdzie trafiają odpady mieszkańców warunkuje usytuowanie danej gminy. Mikołów należy do okręgu, gdzie jedyną wskazaną przez Marszałka Województwa Śląskiego regionalną instalacją do odbioru śmieci jest instalacja przeróbki odpadów w Knurowie. W wyniku przetargu odpady z Mikołowa odbiera do zagospodarowania firma Van Gansewinkel Górny Śląsk z Rudy Śląskiej, która już drugi raz wygrała przetarg proponując najniższą cenę, niestety w pierwszym przetargu była to cena 6,1 ale już w drugim 9,7 mln zł. Ponadto wzrosła też ilość odpadów produkowanych przez Mikołowian z ok. 15 tys. ton na 17 tys. ton, z czego 15% to odpady produkowane przez firmy, a 85% przez mieszkańców.

 

Dlaczego „kiedyś” było taniej ?

W poprzednich latach, w drodze przetargu na okres od czerwca 2013 roku, do końca grudnia 2014 roku cena odbioru tony odpadów przez wskazaną firmę wynosiła 235 złotych.

Niestety podczas kolejnego przetargu, który odbył się w lipcu 2014 roku i wyłonił odbiorcę, który przyjmuje śmieci od 1 stycznia 2015 roku do końca czerwca 2016 roku odbiór odpadów kosztował już nie 235 złotych, a 410 złotych za tonę.

Odpowiedzialność za wzrost cen wywozu śmieci jest zatem wynikiem drastycznego wzrostu ceny jaką Gmina Mikołów ponosi za odbiór tony śmieci przez firmę odbierającą odpady, nie mając na chwilę obecną innego wyjścia! Przeanalizowaliśmy skutki odstąpienia od tej umowy, która została zawarta w połowie zeszłego roku, ale konsekwencje prawno-finansowe takiej decyzji byłyby dla gminy bardzo niekorzystne.

 

Dlaczego w innych gminach jest taniej ?

Mikołów jako jedna z pierwszych gmin na Śląsku zawarł drugą umowę z odbiorcą odpadów komunalnych. W momencie zawarcia tej umowy ceny nie były już tak korzystne jak podczas pierwszych przetargów „rewolucji śmieciowej”, kiedy to duże przedsiębiorstwa oferowały bardzo niskie ceny usług. Gminy na terenie województwa Śląskiego staną prawdopodobnie przed podobnym problemem, kiedy przetargi zakończone w latach 2012/2013 przestaną być aktualne. W niektórych miastach przetargi ustalały warunki odbioru śmieci na 2, 3 czy 4 lata. W naszym mieście poprzednie władze Mikołowa ogłosił przetarg jedynie z półtorarocznym okresem obowiązywania, dlatego właśnie stawka odbioru odpadów w naszym mieście zmienia się już teraz.

 

Co miasto zrobi dalej z tym problemem ?

Podwyżka cen wywozu śmieci dla nas wszystkich nie jest sytuacją łatwą, bo zdajemy sobie sprawę, że wpływa ona na budżet każdej, mikołowskiej rodziny. Jednak ze względu na jednoznaczne przepisy prawa, politykę firm realizujących usługi odbioru odpadów oraz rozstrzygnięcia przetargowe, na które nie mieliśmy wpływu podwyżka „opłaty śmieciowej” jest nieunikniona.

Przygotowując kolejny przetarg gruntownie przeanalizujemy rynek gospodarki odpadami, potrzeby mieszkańców Mikołowa oraz możliwości prawno-finansowe, tak aby w efekcie tych działań od lipca 2016 roku cena jednostkowa była niższa, niż ta, którą przyjdzie nam płacić w najbliższym czasie

 

Szczegóły, wyjaśnienia i odpowiedzi na pytania.

Dyskutując z Państwem w internecie i widząc zainteresowanie, pytania jakie Was nurtują i konieczność wyjaśnienia szczegółów, których nie znacie postanowiłem jeszcze bardziej i dokładniej rozwinąć temat, byście w tym temacie znali i rozumieli możliwie wszystko, a nie słuchali plotek czy pozwalali sobie mącić w głowach przez nierealne czy wirtualne insynuacje czy przekłamania.

 

1) Skąd taka radykalna podwyżka z 12 na 16 zł za śmieci sortowane? Czy zgodzi się pan z opinią, że po prostu zostały urealnione ceny, które w momencie wejścia ustawy śmieciowej były po prostu przez firmy zaniżane, aby wygrać przetarg?

 

Podwyżka wynika z prostych wyliczeń i ze wzrostu ceny za odbiór i zagospodarowanie odpadów oferowanej przez usługodawców. Dotychczasowa cena wynikająca z poprzedniej umowy zawartej w oparciu o przeprowadzone postępowanie przetargowe wynosiła 235,76 zł/Mg, natomiast z obecnego przetargu 410,40 zł/Mg. Jest to 74% wzrost w stosunku do dotychczasowej ceny. Z obserwacji rynku odpadami można wysnuć wniosek, że obecnie oferowane ceny za usługi odbioru i zagospodarowania odpadami są urealniane w stosunku do pierwszych przetargów w tym zakresie. W pierwszych przetargach firmą zależało na opanowaniu rynku odpadów i wyeliminowaniu mniejszych konkurentów, a w szczególności jednostek samorządowych takich jak nasz ZUK.

 

2) Kiedy odbył się przetarg gminny na wyłonienie firmy wywozowej? Ile było oferentów? Zwycięska oferta firmy z Rudy Śląskiej (van Gansewinkel) na ile opiewa? Czy poprzedni burmistrz wiedział, że będzie taki wzrost opłaty za śmieci?

 

Przetarg odbył się w okresie od 21-07-2014 do 13-10-2014r. W przetargu uczestniczyło 3 oferentów. Oferta firmy Van Gansewinkel Górny Śląsk Sp. z o.o. z Rudy Śląskiej oferowała wykonanie zamówienia na okres 18 miesięcy ( 1-01-2015 do 30-06-2016) w kwocie 9.726.890,40 zł z ceną jednostkową 410,40 zł/Mg. Naczelnik Wydziału Gospodarki Komunalnej informował poprzedniego burmistrza, ze w 2015r. opłata śmieciowa będzie musiała wzrosnąć o ok. 30%.

 

3) Kto poprzednio wywoził śmieci w Mikołowie i na ile opiewał kontrakt?

 

Poprzednio śmieci wywoziła także ta firma za kwotę 6.103.119,12 z ceną jednostkową 235,76 zł/Mg w okresie od 1-08-2013 do 31-12-2014.

 

4) Jakie są wyniki konsultacji społecznych w sprawie podwyżki opłaty śmieciowej? Gdzie Pan je ogłaszał? Jakie było zainteresowanie tymi konsultacjami?

 

Konsultacje zgodnie z obowiązkiem urzędu ogłoszono na stronach BIP Urzędu. Wpłynęło kilka negatywnych opinii wykazujących swoje niezadowolenie ze wzrostu opłaty.

 

5) Na Facebooku pojawiła się kwestia nadwyżki 1,72 mln zł , która pozostaje w budżecie gminy po opłaceniu firmy wywozowej. W budżecie 2015 Pan burmistrz zaplanował wpływy z tyt. "opłaty śmieciowej", pochodzące od Mikołowian na 8,2 mln zł. Firma van Gansewinkel za odbiór i gospodarowanie odpadami przez jeden rok życzy sobie 6,48 mln. zł (zgodnie z ofertą przetargową od 1.01.2015 r. do 30.06.2016 r. jest to 9,7 mln. zł).

 

Takie informacje zamieszczane są w internecie często przez nierealne, a wirtualne i anonimowe osoby nie rozumiejące tematu i nie znające szczegółów. Czasami są to rozmyślne próby mącenia w głowach mieszkańców lub w oparciu o kłamstwa czy niedomówienia przedstawianie tematu w nieprawdziwym świetle. Konkrety w tym aspekcie są takie, że zaplanowane wpływy do budżetu w Dz. 756 - Dochody od osób prawnych, od osób fizycznych i od innych jednostek nieposiadających osobowości prawnej oraz wydatki związane z ich poborem, Rozdz. 75618 - Wpływy z innych opłat stanowiących dochody jednostek samorządu terytorialnego na podstawie ustaw, § 0490 - Wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez jednostki samorządu terytorialnego na podstawie odrębnych ustaw, w wysokości 8 200 000,00 stanowią wpływy pobierane z tytułu:

1. Kwota 6 400 000,00 - stanowi zaplanowane dochody z tytułu opłaty śmieciowej czyli koszt Firmy van Gansewinkel za wywóz śmieci w roku 2015;

2. Zaplanowane koszty z tytułu wynagrodzeń dla pracowników UM obsługujących śmieci to kw. 570 431,00 zł;

3. Zaległości za rok 2014 to 261 269,00zł;

4. Koszty PSZOK (Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych) 468 300,00 zł;

Co razem stanowi zaplanowane dochody przez Wydział Gospodarki Komunalnej 7 700 000,00 , a do tego dochodzą planowane wpływy z opłaty planistycznej w kwocie 220 000,00 zł, planowane wpływy z tytułu zajęcia pasa drogowego w kwocie 200 000,00 zł. oraz planowane dochody z tytułu opłat za przystanki to 80 000,00 zł.

Tak więc dopiero to wszystko razem daje razem 8,2 mln zł.

 

6) Jakie są propozycje opłat?

 

Z uwagi na wszystkie powyższe argumenty, a przede wszystkim fakt, że nie można naliczyć mieszkańcom więcej niż wynosi koszt śmieci ale i system musi być samofinansujący się czyli najprawdopodobniej nie można do niego dopłacać, wyliczyliśmy, że opłata w zaproponowanym systemie musiałaby wynieść 16 zł na mieszkańca za odbiór segregowanych śmieci i kara 32 zł za oddawanie śmieci niesegregowanych. Proszę zwrócić uwagę, że zgodnie z ustawą każdy ma obowiązek segregować śmieci, więc za ich niesegregowanie nie może być wyższej opłaty a musi już być kara.

 

7) Czy są jakieś zniżki?

 

Ustawa zabrania różnicowania mieszkańców, a więc udzielania zniżek za dzieci, emerytów, itd. Jednak chcąc wyjść naprzeciw rodzinom wielodzietnym i pokoleniowym zaproponowaliśmy obciążanie pełną opłatą pierwszych 4 osób we wspólnym gospodarstwie domowym, a od każdej następnej pobranie 1zł. Taka propozycja uwzględnienia zakazu różnicowania osób ale jednocześnie spełnia nasz pomysł pomocy rodzinom wielodzietnym i pokoleniowym, które prowadzą wspólne gospodarstwo domowe. Zaokrąglając ilości rodzin wielodzietnych dotyczyłoby to w Mikołowie około 500 rodzin, a w nich 700 osób, co nie miałoby znaczącego wpływy na sumę opłat, czyli gdybyśmy wszystkich obciążyli równo to i tak byłoby to w granicach 16 zł od osoby.

 

8) Ile osób uiszcza opłaty?

 

Można przyjąć, że 37 tys. osób jest zgłoszonych do tego obowiązku, choć Mikołów liczy 39 tys. mieszkańców, jednak część osób nie zamieszkuje stale, może czasowo wyjechała, albo unika zgłoszenia.

 

9) Czy można by jakoś obniżyć opłaty?

 

Radni na komisjach bardzo mocno analizowali temat szukając wszelkich możliwości obniżenia tej opłaty, jednak matematyki nie da się oszukać. Miasto opłaca firmę obsługującą wywóz śmieci, ta firma wygrała przetarg na określona kwotę i tą kwotę należy pobrać od mieszkańców. Teoretycznie istnieje możliwość dyskusji i uwzględniania ogólnej masy śmieci produkowanej przez mieszkańców i zakładając, ze mieszkańcy będą się starali nie produkować coraz większej ilości śmieci można by myśleć o pewnym obniżeniu tej stawki. Wspólnie z radnymi analizujemy jeszcze taka możliwość.

 

 

Z uszanowaniem

Stanisław Piechula

Burmistrz Mikołowa

 

 

 

Poprzednie przetargi:

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/2774

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/4811

 

 

 

Projekty dla Radnych:

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/5859

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/5860

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/5861

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/5885

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/5886

 

http://bip.mikolow.eu/index.php/dokumenty/5891

Polecane strony

Copyright © 2024 Stanislaw Piechula

Design & code by SWIFT